Spørgsmål og svar

Need help? Call us

0800 900 1000

Denne side opdateres løbende med nogle af de hyppigste spørgsmål og svar.
Hvis du har spørgsmål vedr. AMPS, så læs venligst denne side.
Se om den giver dig svar, før du tager kontakt til AMPS instruktørerne

1. Hvad skal der til for at jeg kan anvende AMPS?

Du skal deltage på et 5-dages kursus.
Efterfølgende skal du teste 10 klienter for at gennemføre kalibrering.

2. På hvilke måder er AMPS anderledes end andre redskaber?

AMPS er det eneste standardiserede redskab, som kan anvendes til at vurdere kvaliteten af klienters aktivitetsudførelse.
Kvaliteten vurderes ved at måle på graden af fysisk anstrengelse, effektivitet, sikkerhed og selvstændighed
i forhold til 16 motoriske og 20 procesmæssige færdigheder. Standardiseringen medfører,
at ergoterapeuter kan anvende testen til at dokumentere effekten af de ergoterapeutiske interventioner.

3. Hvilke materialer skal jeg have til rådighed for at kunne lave en AMPS test?

Når du skal udføre en AMPS test skal du have AMPS manualer samt AMPS software til rådighed.
Disse materialer er inkluderet i kursusprisen og koster derfor ikke ekstra.

4. Er det nødvendigt at blive hele dagen på kurset?

JA. I hver eneste time på kurset giver AMPS-instruktørerne vigtige informationer.
Samtidig er det nødvendigt at være til stede under samtlige videocases for at blive kalibreret.

5. Hvor lang tid tager det at blive kalibreret?

Man har i første omgang 3 måneder fra sidste kursusdag til at indsende data.
Hvis det ikke lykkedes at kalibrerer første gang, har man yderligere 3 måneder til at indsende ny data.

6. Hvem kan deltage i AMPS kurser?

Ergoterapeuter som:
= Arbejder med klienter, som er over 3 år
= Søger et redskab, der kan generere valide og reliable mål af ADL evne.
= Har brug for at kunne dokumentere effekten af ergoterapeutisk intervention.
= Finder, at de redskaber som anvendes på nuværende tidspunkt er mangelfulde eller utilstrækkelige.

7. Hvilke typer af opgaver kan jeg observere en klient udføre under en AMPS-test?

En AMPS-test indebærer, at klienten skal udføre min. 2 PADL eller IADL aktiviteter, som er velkendte for klienten
(fx. at hælde et glas juice op, rede en seng, tilberede æg, ristet brød og kaffe, støvsuge, stryge en skjorte, tage tøj på).
Klienten får lov til at vælge imellem opgaver, som er kulturelt relevante og som giver klienten en passende udfordring.
Testen kræver ikke specielt udstyr og den kan udføres i relevante omgivelser. Typisk vil man kunne observere klienten udføre de 2 opgaver inden for 1 time.

8. Er jeg tvunget til hele tiden at købe nye udgaver af AMPS manualer og AMPS software?

Det er op til dig om du ønsker at holde dig opdateret med de nyeste AMPS manualer.
I forhold til software så lancerede Center for Innovative OT Solutions i januar 2014 et nyt softwareprogram: OTAP.
Som deltager på et AMPS kursus får man som en del af kursusmaterialet en 3 årig licens til programmet. Når licensen udløber skal man købe sig til en forlængelse af licensen, hvis man fortsat vil anvende AMPS. Der kan købes en 1, 2 eller 3 årig licens. 

9. Jeg ikke komme ind i OTAP programmet?  

Når du har installeret programmet og gerne vil ind i programmet for første gang skal du starte med at oprette dig som bruger af programmet. Klik på “register” og udfylde de rubrikker der kommer frem. Herefter skal du klikke på “log in” hver gang du vil anvende programmet. 

10. Er det muligt kun at købe OTAP og AMPS manualer til hele min arbejdsplads?

Nej, men køber licens til programmet til hver enkelt kalibreret terapeut på arbejdspladsen.
Licensen er personlig og følger personen fx i forbindelse med jobskifte.

11. Hvordan bærer vi os ad med at lave en samlet bestilling og betaling for køb af AMPS-materialer over nettet?

Det er desværre et problem, som mange ergoterapeuter har. Regioner og kommuner har endnu ikke helt fundet ud af, hvordan de køber varer på internettet. Det I kan gøre er at lave en samlet bestilling som en af jer (én der har visakort) kan betale.
Derefter kan I få beløbet refunderet på arbejdspladsen.
På nogle arbejdspladser har man valgt at indsatte et acontobeløb på en medarbejders konto. På den måde slipper den enkelte medarbejder for selv at lave et udlæg. 

12. Hvornår udkommer OTAP programmet og AMPS results report på dansk?

Der er ikke aktuelt nogle planer om at OTAP og AMPS results report skal være tilgængeligt på dansk.

13. Findes der en opgørelse over antallet af kalibrerede AMPS-tester i Danmark? 

1991 blev det første AMPS kursus afviklet i Danmark. I perioden fra 1991 og frem til 2018 har der ca. været afviklet 100 AMPS kurser i Danmark. En opgørelse foretaget i 2018 viste, at mere end 3000 danske ergoterapeuter har deltaget på et AMPS kursus.   

14. Jeg kan ikke generere resultat rapporter – hvad gør jeg? 

Du skal logge ind i CORe og kopiere din licensnøgle derfra og derefter indsætte denne i OTAP.  

15. Jeg har ikke anvendt AMPS længe og vil gerne igang igen – hvad skal der til?

et påhviler den enkelte tester at holde sig ajour og holde sine færdigheder ved lige.
Der er således ingen formelle krav til hvad der skal til for, at man kan komme igang igen.
Hvis man ikke har anvendt AMPS længe og gerne vil igang anbefaler vi: 
– At man co-scorer med en erfaren kolleger, der kan anvende AMPS.
På den måde at få indtryk af om man fortsat kan anvende AMPS.
– At man deltager i de temaeftermiddage som udbydes af FNE AMPS flere gange årligt.
Her er der ofte er en livescoring eller en videoscorings på programmet.
Her scorer alle deltagerne, og så er der efterfølgende en gennemgang af scoren på de enkelte færdigheder.
Det vil ligeledes kunne give dig en indikation på om de stadig har de nødvendige færdigheder til at lave AMPS test.
Eller hvorvidt det vil være nødvendigt for dig at tage et helt ny kursus.
– At man deltager på et nyt AMPS kursus, såfremt man ikke længere er i stand til at lave en AMPS test
og/eller længere er i stand til at generere valide og realible ADL evne mål.  
OBS – Som noget helt relativt nyt har man som AMPS kalibreret tester mulighed for at købe sig til en “selv-studie” pakke.

16. Jeg kan ikke få OTAP til at fungere ….hvad gør jeg?

I første omgang bør du på www.innovativeotsolutions.com læse vejledningen om hvordan programmet fungerer.
Dernæst vil det være relevant at kontakte din lokale IT afdeling/ den IT ansvarlige på din arbejdesplads.

17. Jeg har downloaded OTAP på ny og nu vil programmet ikke godtage min licensnøgle? Hvad gør jeg?

Du skal logge ind i CORe og kopiere din licensnøgle derfra og derefter indsætte denne i OTAP.